پلی‌یورتان

اگر میخواهید بدونید پلی‌یورتان چیه و راجع به محصولاتش بدونین این متن برای شماست

پلی‌یورتان

اگر میخواهید بدونید پلی‌یورتان چیه و راجع به محصولاتش بدونین این متن برای شماست

  • ۰
  • ۰

ایزوسیانات‌ ها و پلی‌ال‌ها دو دسته از مواد شیمیایی هستند که به طور گسترده در تولید طیف وسیعی از محصولات، از جمله فوم‌های پلی‌ اورتان، چسب‌ها، رنگ‌ها و روکش‌ها استفاده می‌شوند. در این مقاله، به بررسی ساختار، خواص و کاربردهای این دو دسته از مواد می‌پردازیم.

 

 

ایزوسیانات‌ها

ایزوسیانات‌ها ترکیبات آلی هستند که دارای گروه عاملی -N=C=O هستند. این گروه عاملی به شدت واکنش‌پذیر است و به راحتی با گروه‌های هیدروکسیل (-OH) موجود در پلی‌ال‌ها واکنش می‌دهد و پیوند یورتانی (-NH-C(=O)-O-) را تشکیل می‌دهد.

پلی‌ال‌ها

پلی‌ال‌ها ترکیبات آلی هستند که دارای چندین گروه هیدروکسیل (-OH) هستند. این گروه‌های هیدروکسیل با ایزوسیانات‌ها واکنش می‌دهند و پلیمرهای یورتانی را تشکیل می‌دهند.

کاربردهای ایزوسیانات‌ها و پلی‌ال‌ها

فوم‌های پلی‌اورتان:

یکی از مهم‌ترین کاربردهای ایزوسیانات‌ها و پلی‌ال‌ها در تولید فوم‌های پلی‌اورتان است. فوم‌های پلی‌اورتان به دلیل خواصی مانند عایق حرارتی و صوتی بودن، چگالی کم و انعطاف‌پذیری بالا در طیف وسیعی از صنایع از جمله ساخت و ساز، مبلمان، و خودروسازی استفاده می‌شوند.

چسب‌ها و درزگیرها:

ایزوسیانات‌ها و پلی‌ال‌ها در تولید انواع چسب‌ها و درزگیرها نیز کاربرد دارند. این چسب‌ها به دلیل قدرت چسبندگی بالا و مقاومت در برابر آب و مواد شیمیایی در صنایع مختلف از جمله ساخت و ساز، نجاری، و خودروسازی استفاده می‌شوند.

رنگ‌ها و روکش‌ها:

ایزوسیانات‌ها و پلی‌ال‌ها در تولید انواع رنگ‌ها و روکش‌ها نیز کاربرد دارند. این رنگ‌ها و روکش‌ها به دلیل خواصی مانند مقاومت در برابر سایش، خراش و مواد شیمیایی در صنایع مختلف از جمله ساخت و ساز، خودروسازی و لوازم خانگی استفاده می‌شوند.

نکات ایمنی

ایزوسیانات‌ها و پلی‌ال‌ها می‌توانند سمی و تحریک‌کننده باشند. هنگام کار با این مواد باید از تجهیزات ایمنی مناسب مانند ماسک، دستکش و عینک استفاده شود.

برای کسب اطلاعات بستر در رابطه با پلی اورتان و انواع محصولات آن مانند عایق بلوکی مقالات تکمیلی را مطالعه فرمایید. 

  • ۰۲/۱۲/۱۵
  • rezvane rez

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی